‘We kwamen voor het eerst in aanraking met solo-apparatuur (een extra hoorhulpmiddel waarbij de leerkracht een microfoon draagt en de spraak via een ontvanger direct wordt doorgestuurd naar het hoortoestel van de slechthorende, red.) toen onze eerste dochter Jet zes jaar oud was’, vertelt Anna. ‘Ze zat in groep drie en was best wel introvert. Althans, dat dachten we. Want toen de juf solo-apparatuur gebruikte, werd Jet veel assertiever en nam ze deel aan de gesprekken in de klas. Ze kreeg de instructies beter mee en dat gaf haar zelfvertrouwen. Ze kwam tot bloei. We realiseerden dat ze altijd zo introvert was geweest, omdat ze het niet goed hoorde.’

Door de goede ervaringen met Jet wilden Anna en Ivo dit ook heel graag voor hun andere dochter Cato. ‘Ook bij Cato zagen we gelijk een goede respons. Niet alleen in de klas, maar bijvoorbeeld ook tijdens gymles kreeg ze door de solo-apparatuur alle instructies mee.’ Ondanks dat hun beide dochters al veel profijt hadden van het gebruik van solo-apparatuur op jonge leeftijd, ontdekten Anna en Ivo dat solo-apparatuur normaalgesproken niet wordt aangeboden aan kinderen onder de zes jaar. ‘Het duurde langer dan een half jaar voordat we een set kregen voor onze dochter Mies, omdat zij nog maar vier jaar was en daardoor eigenlijk nog niet in aanmerking kwam. Voor ons was dat heel lastig, want wij zagen juist hoeveel voordeel het heeft om solo-apparatuur bij jonge kinderen in te zetten.’

Toen hun zoon tweeënhalf was, wisten Anna en Ivo dan ook dat ze er op tijd bij moesten zijn om ervoor te zorgen dat hij zo snel mogelijk solo-apparatuur kreeg. Dat lukte gelukkig. ‘Hij was de eerste die zijn solo-apparatuur al op de crèche gebruikte en ik vergeet nooit de reactie van de leidster op de crèche. Zij hadden namelijk ook onze dochters op de crèche gehad en zij zagen dus wat een enorm voordeel het had. Onze zoon reageerde veel beter op aanwijzingen en liep gelijk op met de andere kinderen. Op de crèche leren kinderen al enorm veel van de woorden die ze om zich heen horen en dat is heel belangrijk voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze zoon krijgt veel meer mee en de woordenschat die hij nu opbouwt, kan hij later ook gebruiken om te reageren op situaties in groepen. We merken dat onze oudste daar veel meer moeite mee heeft gehad dan onze jongste.’

Niet alleen op school, maar ook in het dagelijks leven heeft de hele familie Hansté baat bij het gebruik van solo-apparatuur. ‘We gaan er vaak op uit en dan gaat “de Solo” mee. Bijvoorbeeld naar de dierentuin, wandelen in het bos, gezellig winkelen of gewoon een heerlijk stukje fietsen met zijn allen. Er is echter altijd zoveel ruis en lawaai dat het lastig is om te communiceren. De kinderen kunnen ons gewoonweg niet verstaan. Met de solo-apparatuur wordt het ons veel makkelijker gemaakt. Als er iets is, hoeven we dus niet bang meer te zijn dat ze ons niet horen. En dat geeft enorm veel vrijheid en rust.’

De kinderen van Anna en Ivo gebruiken de Roger Touchscreen

Lees meer ervaringen