In Nederland kampen 1,5 miljoen mensen met een hoorprobleem. Circa 33% van deze groep maakt gebruik van een hoortoestel. De drempel om een hoortoestel te dragen is voor veel mensen hoog. Zonde, aldus de hoorbranche. Met behulp van superheld Bas de Hoorman willen zij het imago van het hoortoestel verbeteren.

Een grote groep Nederlanders kampt met hoorproblemen. Toch wachten veel mensen lang met het doen van een hoortest en het aanschaffen van hoorhulpmiddelen. Ze associëren een hoortoestel met ouderdom en vinden zichzelf nog helemaal niet oud. Een groot gemis, aldus GAIN, de vereniging van fabrikanten van hoorhulpmiddelen. Zowel bij lichte als zware hoorverliezen kan een hoortoestel uitkomst bieden. Dankzij een hoortoestel kunnen mensen die minder goed horen deel blijven nemen aan het sociale leven. En een hoortoestel is al lang niet meer iets waar je je voor hoeft te schamen; de toestellen zijn tegenwoordig heel klein en modern. Het dragen ervan zou net zo gewoon moeten zijn als het gebruik van een leesbril.

Superheld Bas de Hoorman
Om het imago van het hoortoestel te verbeteren zet de hoorbranche een nieuwe superheld in: Bas de Hoorman. Met deze campagne wil de hoorbranche laten zien dat een hoorprobleem geen verschil hoeft te maken in het leven van mensen. Bas staat symbool voor een hoortoestel. Hij geeft niet enkel de praktische voordelen aan van het hoortoestel maar gaat ook in op de sociale voordelen die slechthorenden hebben door het gebruik van een toestel. Bas, zo is te zien in de animatie op zijn website, helpt in noodsituaties door geluid door te geven aan hen die dat nodig hebben.

Bas de Hoorman in actie

Bas de Hoorman in actie

In verschillende filmpjes kun je zien hoe Bas in actie komt om geluid op tijd bij de slechthorenden te brengen.

Maak kennis met Bas
Bas vertelt graag over zijn leven als superheld, zijn heldenacties en zijn zoektocht naar medehelden. De heldenavonturen van Bas zijn vastgelegd op film en te volgen op www.vereniginggain.nl.